Estratto da
LINGUE E POLITICA
Lo studio delle lingue straniere nelle Facoltà / Corsi di Studio / Dipartimenti di Scienze Politiche
Individualizzazione e socializzazione dell’insegnamento/apprendimentodella lingua francese attraverso le nuove tecnologie
LINGUE E POLITICA
Lo studio delle lingue straniere nelle Facoltà / Corsi di Studio / Dipartimenti di Scienze Politiche
Individualizzazione e socializzazione dell’insegnamento/apprendimentodella lingua francese attraverso le nuove tecnologie
L’impiego di risorse elettroniche e più in generale delle nuove tecnologie modifica significativamente il rapporto con le competenze linguistiche che cerchiamo di trasmettere nei nostri corsi di lingua francese presso la Scuola di Scienze Politiche (Forlì). Le ricerche attuali sull’utilizzo delle nuove tecnologie promuovono da un lato la personalizzazione e individualizzazione dell’apprendimento, ma dall’altro non possono prescindere dalla necessità di una socializzazione fortemente raccomandata dal CECR. L’esperienza didattica presso la nostra Scuola mostra come questi due orientamenti, apparentemente antinomici, possano in realtà essere coniugati in un approccio complementare.
The use of electronic resources and of new technologies implies significant changes in the relationship with language skills (in terms of both knowledge and practical know–how) which we try to convey through our French language course at the School of Political Science of the University of Bologna in Forlì. Current research on the usage of ICT focuses either on the customization and individualization of the learning process or on the emphasis on socialization, as strongly recommended by the CEFR. Our teaching experience at the School of Political Science highlights how these two seemingly antithetical methods can actually be merged in a highly fruitful joint approach.
The use of electronic resources and of new technologies implies significant changes in the relationship with language skills (in terms of both knowledge and practical know–how) which we try to convey through our French language course at the School of Political Science of the University of Bologna in Forlì. Current research on the usage of ICT focuses either on the customization and individualization of the learning process or on the emphasis on socialization, as strongly recommended by the CEFR. Our teaching experience at the School of Political Science highlights how these two seemingly antithetical methods can actually be merged in a highly fruitful joint approach.
pagine: | 37-54 |
DOI: | 10.4399/97888548911354 |
data pubblicazione: | Giugno 2016 |
editore: | Aracne |